Planning for a holiday trip

by - 3:03 PM



Assalamualaikum. Hai. Sis buat ape tu?? Makan lagi kerr hihi

So, hari ni aku macam bosan dan malas dan nak buat sesuatu yang relaxing gitu. Here you go. Bacalah blog aku kalua rasa nak buat sesuatu yg luar kebiasaan. Mata ke atas.LOL

Hiking and camping ni macam aktiviti yang luar kebiasaan aku. Macam mana boleh terjebak dan tersampai ke situ sebab aku memang dah takde aktiviti yang lebih menarik untuk buat. Kau tau bulan September tu ada terlalu banyak cuti yang sampaikan aku boleh cakap, ‘ala cuti lagi ke?’. Cenggitu cuti banyak.haha. 

Dalam perkembangan berkaitan, parents aku Alhamdulillah akhirnya mendapat panggilan Haji [12 Ogos – 24 September 2018]. Jadi, aku nak balik kampung pon takde sapa nak peduli aku. Raya Haji pon kat KL ngan family kakak aku. Tapi nak duk KL masa cuti tanpa apa-apa aktiviti is such a waste la sis! Haha. Plus, memang aku dah lama hidup tanpa aktiviti yg menarik. Semuanya menolak sahaja. Kih kih kih. Boooringg!

So, I need to color my life a bit by doing something unusual, something different from my normal routine.  But to make it more dramatic, I aint got so much money. Please note that I plan this for any extrapolated weekend..hihi. Kita ada cuti Raya Haji, cuti Hari Merdeka, Awal Muharraam + Keputeraan Agong dan Hari Malaysia. Perancangan awal nak pegi day trip je ke Pantai bukit Kluang nearby Besut kot. Yang ni aku plan untuk pegi ngan kawan sekolah aku, Adilah dan Wani. Cost me RM40 je. Akan tetapi yang ni jalan jikaa dan hanya jika aku balik Raya Haji kat Kelantan. Tapi akhirnya aku decide raya kat KL ye. Lagipon adik perempuan aku yg berdua tu datang KL masa raya ke-2. So that one cancel la. Cuti hari Merdeka, takde plan. Ke buat ape ye? Aku lupa. Rasanya aku setelkan kerja kot pasal the coming weekdays ada meeting. I guess. Oh ya, it was for progress report meeting kat MESTECC (nama baru bagi MOSTI).

Lepas aku cancel plan yang one day trip ke pantai tu. I still actively planning for another event. Tak putus asa sis! Haha. Aku plan nak gi Pulau. Adilah tak available untuk ke Pulau. This time the plan is involving me, Yana (my UKM mate-from Bangi) and Wani (my school mate - from Temerloh)I search for Pulau Perhentian. But mostly full. Pulau Redang/ Pulau Tioman is kinda exceed my budget. Then I look for Pulau in Mersing site, they have one day trip which is quite affordable. But then the available date only on 8th September which means we have to be there at early morning on 8th Sept. Its kinda rushing for us. Since all of us are from different places. We need to like gather and everything that will happen in a rush. Cuti 4 hari kot. Kenapa nak berkejar kejaran? Gitu.

In a meantime, comes another plan for a trip to Hatyai. Ko nampak tak, makin jauh nampaknya perjalanan kita. Hahhaaa. Thinking about this, hmmmm rasa macam Hatyai tu kalau public holiday macam ni hmmmmm aku boleh jadi lebih stress dari hari-hari biasa. Kawan aku pegi weekend pon beratur sampai 4 jam untuk cross boarder (ataupon untuk cop boarding pass? I’m not so sure ke sama je maksudnya haha). Tapi untuk menunggu 4 jam tu..sis surrender. Plus Yana nak bawak adik beradik dia lagi 3 orang and dorang semua takde ready passport. Setelah difikirkan kami rasa plan ni bagus tapi bukan dalam masa terdekat. We will but we need a proper plan for that.

Then finally, Yana come out with an idea to go for a camping nearby waterfall. But then it will need a little bit of hiking. Mula-mula aku macam alahh malasnya nak hiking + camping. Macam lecehnya, penatnya. Kan kita nak santai-santai. Lagi plak aku rasa badan aku tak cukup fit untuk tiba-tiba pegi hiking. Fuh. Tapi ni je pilihan aku ada skang. Pakej pulau pon macam leceh je. Just for a day trip, kami kena travel ke Mersing about 5 hours. Tol + minyak. Hmm tak cost effective.  Hatyai lagiii la.hahaha.

Lepas buat keputusan ngan Yana nak pegi hiking. Aku bagitau Wani pasal 2 pilihan yang kita ada, walaupon pakej ke Pulau Mersing tu bukan pilihan dah. Haha. Bagusnya wani ni, dia ikot je nak ke mana2. Hahaa. Senang keje sis! Then we all decide to go to Gunung Stong. All 6 of us. Me, Wani, Yana (+ her 3 siblings). Aku bagi hint sket pada yang tak tahu apa2 pasal air terjun Jelawang ni. Tempat dia dekat sempadan Gua Musang/ Kuala Krai. Lebih tepat, Dabong (Kuala Krai). Perjalanan dr KL lebih kurang 4 jam.

Gitu complicatednya nak plan bercuti. Tapi baca balik cerita ni macam takdela complicated sangat. but I did feel that this is complicated.At least in my mind. Hahaa. Sebenarnya mula-mula penulisan ni aku nak cerita pasal Jelawang jungle terus. Tapi kan, intro ni macam panjang je. Therefore I decide this intro as one blogpost. LOL! Next time pulak la cerita pasal camping. Sangat fun okaay trip camping aku. Cuma tak pasti la penulisan aku nanti bunyi macam fun ke tak. hihii

Awan karpet! View dr ketinggian 330 m, Gunung Stong

Till next post. Have a great weekend everyone!

You May Also Like

0 comments

=)